Author Archives: mebia
20 December, 2013
MEBIAs samarbete med Malmö Aviation startade redan 2011 och sedan dess har vi genomfört hela 25 filmprojekt tillsammans. Det har varit allt ifrån intern dokumentation av seminarier och skapande av filmer i utbildningssyfte till uppbyggnad av mediabank och produktion av kortfilmer från verksamheten. Genom kompetens inom ett brett område är MEBIA en mediapartner som har möjlighet att leverera ett brett utbud av produkter till en och samma kund, Malmö Aviation är ett tydligt exempel på detta.
5 October, 2013
Ännu ett ideellt stöd för det ideella projektet Rosa Marschen är avverkat! Denna gången blev det en rolig tolkning på Bergmans gamla dängare “Sjunde inseglet”. Filmen visades inför själva marschen, som symboliskt nog faktiskt har vandrats just IDAG! Kika Spana gärna in deras hemsidaoch se vad lite bröstklämmande kan hjälpa till med!
4 September, 2013
50% av MEBIA spenderade tre av sommarens veckor i ett soligt Vancouver. Inkvartering skedde hemma hos Christel och Helmut, ett emigrerat tyskt par som driver ett studentboende tillsammans. Trots att studentboendet är omåttligt populärt önskades en film om verksamheten för att enklare kunna beskriva boendet för nya studenter. Sagt och gjort, en film skapades. Det intressanta med detta projekt var dels att få jobba med personer från hela världen, men också insikten kring att film är ett kraftfullt medium oavsett härkomst. Alla kan förstå och ta till sig rörlig bild, även om långt ifrån alla förstår vad som sägs i filmen. Därför var det extra viktigt att det som visas i filmen ger en klar bild av situationen, även utan ljud. Härmed lägger MEBIA ännu ett spännande projekt till sin protfolio, kul!
3 June, 2013
Ända sedan vi startade MEBIA 2010 har vår affärsidé varit att skapa kostnadseffektiva och kvalitativa filmproduktioner med hjälp av utrustning som kan bäras av två personer. Det har visat sig vara ett vinnande koncept för föreningar och företag som vill ha mycket film för pengarna. För filminspelningen åt friluftsprojektet hittaut.nu sattes vår affärsidé än en gång på prov då vi bestämde oss för att spela in filmen på en relativt otillgänglig plats. Vi ville ha en fin vy över staden samtidigt som vi ville skapa en mysig intervjuatmosfär. Det hela resulterade i att vi släpade upp fåtölj, bord och lampa till utkikspunkten Ryda klint. För alla er som känner till området är det en relativt otillgänglig plats. Men vill man genomföra sina idéer är det bara att kämpa lite extra. Då vi packat stativen i fjällryggsäck och kamerorna i kameraväskan hade vi fyra händer över vilket passade perfekt för att bära all rekvisita (Martin Larsson hade fullt upp med att bära checkpoint-stolpar). En flexibel filmproduktion är A och O för oss och våra kunder.
30 May, 2013
På MEBIA smyger vi knappast med vårt stödjande och engagemang i idrottsprojekt – framförallt inom orienteringen. Men förra veckan tog vi ett något oväntat löpsteg ut bröstcancervärlden när vi sponsrade “Rosa Marschen” med en liten filmproduktion. Med snabba ryck och ringa filmmedel tog vi oss an ett uppdrag där vi gjorde det bästa av situationen. Och över allas förväntningar lyckades en pressrelease nå ut i etern. En pressrelease där Datateknik-sektionen i Lund berättar om sin oktobermarsch i Rosa Bandets tecken.
17 May, 2013
2015 kommer O-Ringen att arrangeras i Borås-regionen. O-Ringen är världens största orienteringsäventyr och lockar omkring 20 000 deltagare från hela världen till Sverige under vecka 30 varje år. MEBIA har sedan ett drygt år tillbaka jobbat med marknadsföringen av arrangemanget och inför denna sommar har vi även varit med och tagit fram 2015 års kommunikations-koncept. Konceptet bygger kort och gott på tre värdeord, Nyfiken, Stolt och Lycklig. Dessa tre ord har kombinerats med varsin färg som kommer att användas i all marknadsföring till och med 2015. Det har varit ett otroligt spännande arbete och vi känner oss nyfikna, stolta och lyckliga över att få vara en del av något så stort som O-Ringen.
15 May, 2013
Att Strömsdal Kök & Interiör tillverkar kök av god kvalitét har sedan länge varit känt och det är kanske också därför de lyckats locka kunder till sin köksutställning i skogen i Gånghester utanför Borås. Men nu var det dags att ta ytterligare ett steg och faktiskt lyfta fram företagets andra stora styrka, det personliga mötet. MEBIA fick frågan om att skapa en film som beskriver flödet från idé till färdigt kök och givetvis var vi inte sena på att tacka ja. Vi insåg att detta skulle bli lite av ett drömprojekt där vi skulle skapa att från grunden. Manus skulle skrivas. Vi skulle få filma såväl personer och maskiner i rörelse och statiska miljöer. Vi skulle få använda vår “slider” mycket för att göra mjuka, svepande filmklipp. Vi skulle få ragga statister och ordna med rekvisita för att sedan avsluta det hela med att färdigställa filmen med såväl musik som speakerslinga. Skulle ni dessutom ha vägarna förbi Strömsdal på väg mot Gånghester kan ni observera att vägskylten är väldigt ren. Den tvättade vi nämligen noggrant inför inspelningen. Over and out!
8 May, 2013
Det är lätt att bli en i mängden när man visar upp sitt företag på mässa. Själv vet du massor om firman du representerar, men hur får man mässbesökarna intresserade av just din monter? Denna fråga ställde sig Uponor innan de tog kontakt med oss på MEBIA. De ville helt enkelt pröva ett nytt grepp under årets Elfack-mässa i Göteborg för att attrahera fler besökare till montern. Det nya greppet blev helt enkelt en film som är tänkt att rulla oavbrutet i montern. Då fakta kring Uponors produkter är mycket lätt att nå, inte minst i mässmontern, valde vi att bygga filmen kring andra värden som rör företaget i sin helhet. Resultatet blev en film fylld av “Visste du att…”
8 April, 2013
Hur gör man för att spela in en reklamfilm för en vårvandring när snön fortfarande ligger djup i terrängen? Jo, man undviker helt enkelt att filma och skapar hela produktionen utifrån foton från tidigare vandringar och lägger ihop dessa med grafik som extraherats ur eventets inbjudan. Precis såhär såg situationen ut när vi blev tillfrågade att skapa en reklamfilm åt sveriges största vandring, Linnémarschen. Då vårt första betaluppdrag någonsin var en reklamfilm åt Linnémarschen kändes det en smula nostalgiskt att återigen få chans att marknadsföra detta fantastiska vandringsevent. Det var dessutom lite kul att jämföra de båda filmerna och se hur vi utvecklats som filmmakare de senaste tre åren (första filmen).
13 March, 2013
En idé är som ett litet frö som beroende på förutsättningar växer olika snabbt. Idén till konceptet OFFTRAIL grundar sig i ett raseriutbrott som Martina Lindberg stod för efter en orienteringstävling för några år sedan. Hon kom i mål, slängde kartan på marken och sa “jag önskar jag hade någon framför mig i skogen som kunde orientera åt mig, jag är ju knappt trött”. Det lilla fröet fick lov att gro under en lång period innan förutsättningarna var tillräckligt goda för att skjuta i höjden och blomma ut. OFFTRAIL ägs och drivs av MEBIA i samarbete med en lokal orienteringsförening på respektive ort. I Borås drives det i samarbete med Elfsborg SOK. Konceptet bygger på att man som utövare får en guidad tur i skogen och man väljer själv om man vill medverka i promenadgruppen, jogging-gruppen eller löpargruppen. Förutom utvecklingen av själv konceptstrukturten har MEBIA producerat grafisk profil, hemsida, webbaserat medlemshanteringssystem, trycksaker och film. Det är vårt breda kompetensområde som gjort OFFTRAIL möjligt och visar tydligt att MEBIA är en komplett media-partner.